[PRINCIPAL] [VISITA SENDERS] [GRANS TREKKINGS] [EL SENDERISME] [ENLLAÇOS] [CONTACTE]

Versión en castellano En construcción

física
Dificultat tècnica

REFUGI TUCARROYA REFUGI DE GORIZ
MAPES Col·lecció ALPINA 3000 / Escala 1:30.000 / Monte Perdido - Vignemale - La Munia
AIGUA  Al llac de Marboré i a la part inferior de la glacera del Mont Perdut
L’ETAPA

Preparem-nos per gaudir de la millor etapa d'aquest treking!
Després de deixar el refugi  millor de com el varem trobar (2666 m), descendim un centenar de metres per la mateixa canal que vam pujar, fins l'estany de Marboré, el qual ara vorejarem cap a la dreta. No us enredeu a agafar camins a mitja pendent. Cal baixar gairebé fins el llac.
Creuem el petit pla amb la intenció d’arribar a la cara nord del Mont Perdut, tot contemplant l'itinerari i localitzant el pas clau de l’ascensió (Foto 01)
Iniciem l'ascens per unes rampes de neu que es superen sense problemes (El piolet ens serà d’ajuda)
(Foto 02) fins arribar al pas de roca.
Es tracta d’una vintena de metres bastant verticals
(Foto 03) que cal superar agafats d’unes bones preses o ajudats per una corda fixa (Foto 04). No tindrien gaire complicació si no fos perquè la roca està força descomposta i normalment mullada. A la part superior hi ha algun ancoratge per assegurar si es creu necessari.
Superat el pas, entrem a la glacera del Mont Perdut. Inclinacions més suaus ens permeten anar pujant (Foto 05), primer sobre neu i al final per una tartera de pedra petita, fins arribar sense problemes al Coll del Cilindre (3074 m). Les vistes són espectaculars! (Amb boira poden haver problemes d'orientació)
Ara cal baixar (Fotos 06 i 07) un centener de metres fins el llac gelat (3000 m) superant algun pas de roca, i d'aquí iniciar l'ascens al Monte Perdido per la seva via normal, resseguint l'anomendada "escupidera".
De fet es tracta d'una canal de neu d'uns 30 graus d'inclinació que ens porta fins el mateix cim. Darrera sempre tindrem la impresionant vista del llac gelat i el coll del cilindre
(Fotos 08 i 09); davant el Monte Perdido (Foto 10) Molt possiblement a l'època estival podrem resseguir la canal per un sender marcat trepitjat neu només a la part final de l'ascensió.
Som al cim del Monte Perdido (3355 m), el segon cim més alt del Pirineu: les vistes són increïbles: l'inconfusible canó que forma la vall d'Ordesa (Foto 11), el llac gelat, el coll del cilindre i el Cilindre (Foto 12), i un mar de muntanyes per arreu.
Després de gaudir de l'espectacle només cal baixar novament al llac gelat i d'aquí, a l'esquerra seguint les fites de la via normal al Monte Perdido, per un camí poc definit, fins el refugi de Goriz (2200 m) (Foto 13) sense cap complicació.

01. Itinerari que cal seguir al Coll del Cilindre

DESCARREGAT AQUESTA FOTO

Descendint del Mont Perdut anem veient la inconfusible silueta de la Vall d'Ordesa

OBSERVACIONS

Tema grampons: Durant l’època estival les primeres pales de neu de la cara nord, normalment no presenten  problemes, llevat que el fred hagi estat molt viu durant la nit i s’hagi glaçat. Del tram de glacera podem dir el mateix. A priori es pot anar sense grampons a partir la segona quinzena de juliol. A l'escopidera difícilment trobarem neu. També es podria sortir una mica tard al matí i esperar a que el sol toqui la neu: és molt probable que els grampons no calguin. De totes maneres si volem assegurar el tret el millor és portar-los; això sí, caldrà carregar-los tota la ruta...